June, 2010

#17 – Resa bokad och några tankar om att resa med lätt packning

Nu är vår sommaresa bokad. Vi hade egentligen tänkt att tågluffa men planerna ändrades i sista stund; det visade sig nämligen att Ryanair reade ut flygstolar till vrakpriser. Så istället för att tågluffa flyger vi till Prag. I Prag bor vi ett par nätter innan vi fortsätter med tåg till Bratislava. Efter en natt i Bratislava tar vi bussen till Wien, där vi bor ytterligare några nätter. Slutligen åker vi tillbaka till Bratislava, och från Bratislava flyger vi hem.

Och packningen kommer att vara mycket lätt; en kamera, ett objektiv, en limpa Kodak Tri-X och några klädombyten.

***

När jag och Britta reste till Paris första gången hade jag en hel väska full med kameror. Andra gången vi var i Paris var “bara” halva väskan full med kamerautrustning. Och när vi firade nyår i Berlin var jag nere på två kamerahus (med tillhörande objektiv). Under den kommande resan kommer kamerautrustningen att reduceras så pass mycket att bara det allra nödvändigaste får följa med.

Ju mer jag reser desto mindre prylar är jag villig att ta med mig. Och för varje resa jag gör kommer jag hem med bättre fotografier. Kanske kan vi dra slutsatsen att mitt fotograferande främjas av att jag minimerar min utrustning; mindre val ger mer tid åt fotograferandet.

Nyårsafton i Berlin 09/10. Voigtländer Bessa R4M, 28mm och Kodak Tmax3200.

Posted in Resor 4 Comments »

#16 – Youtube-tips

En av mina bloggläsare mejlade några tips om bra videos på Youtube. Här kommer en av dessa. Videon innehåller många trevliga fotografier.

Posted in Uncategorized No Comments »

#15 – Några fler ögonblick från Smenan

Britta röker en osynlig cigarett. Malmö.

Här kommer fler några ögonblick fångade med Smenan. Ytterligare fotografier från samma rulle såg ni i gårdagens inlägg.

Jag fotograferar från Vattenledningsparken. Britta har tagit fotografiet.

Småland. Britta har tagit fotografiet.

Posted in Färg, Smena 4 Comments »

#14 – Toycam

Smena 8 och en kopp Oolong.

Ibland är det skönt att släppa alla krav på perfektion och istället fotografera på känsla. Och en toycam lockar fram de allra mest lekfulla sidorna hos mig.

Fotografierna i inlägget är tagna med en Smena 8. Smena betyder något i stil med “den nya generationen”. Kamerorna hade den sovjetiska ungdomen som sin största målgrupp; kamerorna var därför tvungna att vara billiga och man kom således att tumma rejält på kvalitén. Är det inte ganska ironiskt att den bristfälliga kvalitén gör att kamerorna i dag är betydligt dyrare än många gamla kvalitetskameror?

Lägg märke till ränderna kameran skapar utmed fotografiernas kanter.

Turning torso, Malmö.

En toycams tekniska brister har i dag blivit något eftersträvansvärt, och vi ser allt oftare guider till digitala simuleringar av toycam-effekter. Det allra vanligaste är att den cross-processade karaktären simuleras digitalt; det blir dock aldrig riktigt bra.

Malmö.

Malmöfotografierna tog jag redan förra sommaren. Men kameran blev sedan liggandes i en byrålåda; jag tror att räkneverket precis passerat 20 rutor. Jag gav nyligen kameran till min sambo, Britta, och hon fick äran att skjuta upp resten av rullen. En rulle, två somrar och två fotografer, med andra ord.

Här kommer några av de fotografier som Britta tog.

Småland. Britta har tagit fotografiet.

Ett glas vin. Britta har tagit fotografiet.

Jag lutar mig på stativet. Britta har tagit fotografiet.

Posted in Färg, Smena 8 Comments »

#13 – Nu har det länkats

Leica M6, Industar-61 (52mm) och Kodak Tri-X.

Jag har nu länkat till de bloggar jag följer. Ni ser länklistan ute i högerkant.

Har du en blogg du tror att jag skulle gilla? Tveka inte, hör av dig till: johanlarsson@mudride.com.

/Johan Larsson

Posted in Leica, Svartvit 5 Comments »